Fågelbord

Jag värnar ju om småfåglar hemma i Sverige så varför inte göra det även här 🌽🐦

Oj oj... vilken båt

Idag ligger en riktig skönhet och guppar i viken 😎

Pic's

Uppkopplingen har varit usel senaste veckan.  Nu hoppas jag att jag får inlägget publicerat.

Inte många dagar kvar innan hemresan nu. Lämnar Kamala 05:00 på tisdag och landar Stockholm 20:30 svensk tid på tisdag.
Tråkigt att åka hem från sol och värme. Men med tanke på att vi är på väg mot vår hemma så är det ju ok. Det jag längtar efter hemma är familjen såklart.

Igår överraskades vi med att några av våra gamla bekanta hade kommit med till Kamala.  Det var riktigt kul! Nu önskar man ju verkligen att vara kvar till nästa söndag.

Försökte boka om vår hemresa men det skulle kosta en bra slant plus att hemresan skulle ta 23 timmar med 3 planbyten samt att ett av stoppen innebar 8,5 timmar väntan på ett av stoppen. Kändes inte så jätte lockande.

Strax blir det promenad på stranden. Det är underbart väder.

En dag på stranden

Större delen av dagen har varit solig och varm. Vi tillbringade några timmar på stranden i dag. Promenerade och badade.  Vi hade parasoll och kylväska med så vi kunde sitta i skuggan och svalka oss.

Middag blev det på en tysk restaurang ikväll. Dom har olika bufféer varje dag. Idag var det schnitzelbuffé. Väldigt gott 👍

Efter middagen tog jag en promenad ner på turistgatan vid stranden. Jag tog en sväng in på festivalen och kollade. Det började regna så jag gick hem och kom hem precis innan det värsta ovädret började. Det här nu spöregnat och åskat i några timmar.

Det rullar på

Dagarna går och är ganska stillsamma. Strandpromenader, sol och bad, träffa vänner, relaxa osv. Just nu är det en 3 dagars festival här så det är ganska livat i centrala delarna vilket är i våra kvarter.

Idag har vi haft en mulen dag. Det är ju varmt så det är skönt ute. Blev en förmiddags promenad utmed stranden och sen var jag en stund på festivalen innan jag gick hem lagom till lunch.  Eftersom det inte vart varken sol eller bad idag pga vädret så gick jag i stället på massage.  Har hunnit med ett antal massage nu och prövat flera olika ställen.
Igår var jag på manikyr och pedikyr. Det är skönt att få unna mig här. Det är ju löjligt billigt så då kan jag lika bra gå all in!

Snart är det bara en vecka kvar innan det är dags för verkligheten....vinter i Sverige.  Men försöker inte tänka så mycket på det. Däremot så erkänner jag att jag faktiskt lite då och då har hemlängtan.  Saknar My och Ellen, mina katter, övrig familj, min säng och en del annat också.

Sol & bad, fix & trix

Äntligen så har vädret varit med oss nu i några dagar så det har blivit bad i hav och solstol och parasoll på stranden. Varje dag promenerar vi ut med stranden. Det blir ganska många steg totalt varje dag. Jag ligger mellan 15000 till 18000 steg om dagen!

Idag kom leveransen med våra utemöbler så nu har allt vi köpt anlänt. Det jag ska köpa är lite småsaker nu bland annat nya sänglampor.

På dagen idag var vår lilla allt-i-allo här. En mysig liten man som hjälper oss med lite av varje. Idag har han lagat toaletten som hade fått något knas med spinningen. Han tog också våra skrymmande sopor till tippen.

Eftermiddagen tillbringade vi på stranden. Jag tog också en massage där.  Så blev det även promenad och bad.

Jag har städat lite ikväll och ska strax lägga mig och streama en tv-serie.

Har jätteproblem med att infoga alla bilder jag vill. Uppkopplingen är dålig och klarar inte att lägga upp flera foton.

Återhämtning

Dagarna sedan vi kom hit har jag verkligen försökt att återhämta mig från jobb, stress , hem och alla bördor som jag släpar runt på i vardagslivet.
Det har blivit många promenader både på stranden och gatorna.  Jag har fått massage, pedikyr, fotskrubb och benmassage. Vi har suttit på barer och restauranger, träffat nya och gamla vänner både svenska, thailändska,  amerikaner, kanadensare för att nämna några. Vi kollar serier på kvällarna och bara vilar.

Vi har faktiskt också lagt några timmar på att fixa hemma i vår lägenhet. Idag har det regnat hela dagen så vi har målat och fixat. Sen blev det middag på balkongen,  jag gick ut och köpte hem fake away.  I tisdags var vi in till Patong och handlade kyl/frys, micro,  platthäll, brödrost, dammsugare, lite nytt porslin mm. Vi fick allt hemlevererat. Supersmidigt! Dom är otroligt hjälpsamma. I morgon på förmiddagen ska vi få skjuts av en vän till en stor möbelkedja där vi ska beställa hem ny säng, utemöbler och en del annat. Det blir så fint i lägenheten.  Det är rätt skönt att få det klart direkt så kan vi bara vara sen.

För stunden är jag ensam hemma.  Jag ska ligga och läsa. Klockan är strax efter 20 här.  Det regnar men det är omkring 28 grader varmt ute.

Försökte lägga upp några bilder men det verkar inte funka för stunden. Uppkopplingen är inte så bra ikväll.

Äntligen sol

Efter att ha somnat vid 4 i morse och tvingat upp mig vid 9 så känns det som om en liten powernap under parasollet vid poolen skulle göra susen.

Morgonen var solig och fin. Vi gick ut och åt en stadig frukost innan vi promenerade till stranden. Lagom till vi kom till stranden tornade mörka moln upp och det började regna. Vi tog skydd på en bar till det värsta upphört.

Jag var och tog en massage nyss. Det är så billigt här, kostar drygt 75 kronor.

Just nu är vi hos våra kompis Pär och ligger vid poolen.  Jag har tagit första doppet. Jisses vad blek jag är mot de andra som är här vid poolen. Märker också att "inkastare" i butiker, restauranger mm är mer intresserade när man är blek.  Ju brunare ju längre har man varit här och ju svårare är det för inkastarna att få uppmärksamhet. Igår när jag var på fotvård så fick jag gillade kommentarer för min bleka hy, hahaha. Thailändskorna vill gärna vara bleka. När jag var och köpte duschtvål och hudlotion igår så fick jag läsa noga på förpackningen för dom har betalningsmedel i många 😲

Phuket

Strax efter 18 lokal tid lördag landade vi i Phuket.  Resan gick toppenbra och tack vare det sena kvällsflyget från Sverige så sov vi en hel del av resan.

Lördags kvällen tillbringade vi med flera av våra vänner här. Vi kollade V75 och drack Turkisk peppar shots. Blev rätt sent och jag somnade efter 2 på natten.

Sov till 10 på söndagsmorgonen. Vädret var mulet men varmt. Tog det lugnt och gick ut och käkade en frukost lunch på ett av våra stamställen.

Idag har det regnat i omgångar och vi har inte sett solen hoppas måndagen blir bättre.  Hursomhelst så har vi varit och shoppat lite saker till lägenheten och så har vi städat och kastat en hel del saker.  Vi ska åka iväg någon eftermiddag och köpa ny kyl/frys, Micro, ny resårbottenmadrass och en del annat. Vi har också en del att måla. Maken och My började ju måla om i somras när dom var här men blev inte klara.  En vägg och taket kvar.

Klockan har blivit sen även denna natt för mig. Hon har passerat tre på natten. Vi har legat och streamat från SVT play och kollat på de två första delarna av miniserien med Rolf Lassgård. Jag känner att jag inte är tillräckligt sovtrött. Vet att jag borde sova så jag kommer upp i tid.

Hörde nyss två gälla kvackande.... tände lampan för att se vad sjutton det var. I hörnet uppe i taket taket sitter en ödla  😲

Aningen stressad

Fy, jag börjar känna mig rejält söndertrasad invändigt.  Här haft mycket omkring mig och jul, nyår mm har tagit på krafterna. Idag har vi i alla fall blivit klara med allt så våra ledare kan göra årsbokslutet.

Jag har inte börjat förbereda det som ska med till Thailand. Jag hoppas att det som ska med är rent. Vi har nämligen en flyttkartong som innehåller kläder mm som vi har när vi är utomlands.  Om jag gjort som man ska så bör allt tvättats efter förra utlandsresan. Bara ett problem....Jag har inte hittat kartongen ännu. Nåja, jag har inte letat så jätte grundligt än. I värsta fall så får jag väll köpa ett gäng nya sommarklänningar på marknaden.

Bara två dagar kvar, 2,5 arbetsdag....sen semester. Jisses vad jag ska vila, hoppas jag... Jag har läsplattan fulladdad med böcker i både läs- och ljudformat från Storytel.  Det blir perfekt för dagar under parasollet på stranden.

I morgon efter jobbet ska min barndomsvän komma förbi en sväng på kvällen. Vi ses ju inte sen på ett tag.

Ska lägga mig nu klockan är mycket.