Tryckande hett

Har inte orkat så mycket senaste veckan.  Det är tryckande hett här. Dagarna består av en hel del sol men även mulet och tidvis skurar. Väder omväxlingen och den tryckande värmen gör att jag har huvudvärk i tid och otid. Dock har jag sluppit migränanfall. Pga vår plötsligt förlängda vistelse här så har min medicinmängd jag tagit med inte blivit tillräcklig. Har bara 4 tabletter kvar och har inte lyckats få tag i något motsvarande här.  Nu tar jag bara varannan dag för att inte stå utan helt. Ikväll ska vi på återbesök med Ellen till läkaren, jag ska passa på att rådfråga honom om hur jag ska klara mig när min medicin tar slut.

Just nu är jag uppe i vårt rum med Ellen.  My har åkt iväg och handlat. Ellen ska få sova middag och jag ska vila lite samtidigt. Det är svalt och skönt med AC på rummet.

Nu har 2 vattkoppor spruckit och ett gäng återstår. Sen ska dom torka in. Som det ser ut just nu så skulle jag bli väldigt förvånad om läkaren gav ett flygtillstånd.

Längtar faktiskt hem en del. Den otroliga hettan här tär lite. Jag ska verkligen inte gnälla! Sol, värme och människorna här är underbara!

Vattkoppor = reseförbud

Ellinore har fått vattkoppor.  Fick det konstaterat i går kväll, lördag,  hos läkaren.  Vi gick i veckan reda på att ett barn som var på vårt Guesthouse BBQ party förra helgen hade fått vattkoppor.  Vi trodde att Ellen skulle klara sig.....men icke 😷

Tydligen har ett 15 tal barn insjuknat på Sunwings hotell här i Kamala.

Vi har ju hemresan bokad på onsdag och Ellinore har flygförbud då vattkoppor är en luftburen sjukdom. När sista koppan är uttorkad och läkaren har gjort en ny bedömning att faran är över så får hon ett resetillstånd beviljat.  Hon ska tillbaka till doktorn på lördag igen. Så......jag, My och Ellen blir kvar här i Thailand tills vidare.  I morgon måndag så ska vi kontakta SOS International som kommer att ta hand om allt och hjälpa oss.

Fredagens utflykt

Skriv inläggstext

Varm och svettigt

Njuter fortfarande utav semestern.  Det  är lika hett fortfarande och vackert väder.  Dagarna liknar mest varandra.  Vi börjar vakna upp vid åttatiden och ligger och drar oss till nio. Vi har hittat en frukostställe på gatan nedanför som har bra mat. Ägg, bacon,  korv, omelett,  pannkakor mm.

Efter frukosten går vi till stranden.  Vi håller oss till ena änden av stranden.  Mindre folk där men ändå nära till matställen. Strandbar och massage precis där vi ligger. Det är samma personal som förra året 😀.

Vi badar mycket varje dag men håller oss under parasollet på stranden för det är på tok för varmt i solen och sanden är skållhet.

Efter stranden promenerar vi efter affärsgatan hemåt. Äter en sen lunch innan vi kommer tillbaka till vårt Guesthouse.

Det blir lite avkoppling hemma innan vi duschar och gör ordning oss för att gå ut.

Här om kvällen tog vi en taxi till grannstaden där vi spelade äventyrsgolf och käkade pizza med våra vänner. Ikväll skulle vi till Håkan och äta middag men han har blivit sjuk så vi får ta det någon annan dag.  Istället ska vi ut och äta här nere på strandgatan.

I morgon ska vi upp tidigt, redan innan sju. Vi ska ut på heldagsutflykt till bland annat Pii Pii och en massa andra öar. Det ska bli jättekul!

Vi har shoppat en del. Ryggpåsar till systerdöttrarna. Jag har skönt en strandväska och en säckväska plus 5 stycken nya bikinis 😀. Jag har fått dille på bikinis.  Dom har hur mycket som helst och dom är nästan gratis!

Nu ska jag duscha.

Pic's

Bildbomb

Så god!

Mangostan (sten mango). Hur ska jag kunna överleva utan denna underbara frukt!!!!

Kamala, Phuket

Dag 2 avklarad här. Njuter varje sekund! Det är varmt, VÄLDIGT VARMT!!! Det är tur att bikini och sarong är ok överallt för annat är knappt möjligt att ha på sig bortsett från kvällen.  Då funkar shorts och linne. Jag vet inte exakt hur varmt det är men det är närmare 35 än 30 i alla fall.

Idag var vi på stranden i säkert 5 timmar.  Mestadels under parasollet och i vattnet.  Har också vart på pedikyr och fått fötter och tånaglarna fina.

Vi har precis kommit hem från att varit ute och ätit middag. Nu blir det bara att relaxa innan jag ska sova.

Nedräkning!

Nu är det inte äns ett dygn kvar!

Fredag

Inatt var det första natten jag fick sova i min säng, i mitt nya sovrum. Har tidigare nätter sovit i Mys rum då vi inte hunnit få ihop sängen i mitt sovrum. Sov ganska oroligt. Har svårt att komma ned ordentligt i varv och får ingen direkt ro bland alla flyttkartonger, byggmaskiner mm. Men det blir bättre när allt är klart.

Fick äntligen toalettstolen inasatt sent i går kväll. Nu slipper vi rusa ned till den på bottenvåningen varje gång man behöver besöka toan. Det känns verkligen bra! Nu längtar jag efter att få duschen på plats så vi slipper använda den där nere...på bottenvåningen.

Det är mycket kvar att fixa och orken att göra så mycket efter jobbet på kvällarna är inte så stor. Försöker fixa något i alla fall. Som sängen igår till exempel och kökslådorna i förrgår.

3 dagar kvar till semester. Bara ett JÄTTEPROBLEM har uppstått! Vår kattvakt vill inte ta katterna nu. Tyvärr så är dom inte vaccinerade så dom kan inte heller på på pensionat. Det betyder att någon av oss måste stanna hemma :( . Vi kan inte heller avboka eftersom vi har inget återbetalningsskydd. Det blir "billigare" att en blir kvar hemma och tre åker. vi får se om det blir jag eller gubben som blir hemma. Känns jäkligt deprimerande faktiskt.

Idag var det en ganska mulen och tråkig dag. Inget regn och några plusgrader i alla fall. Det kunde ha varit värre. Man får vara tacksam för det lilla ibland. För någon vecka sedan hörde jag kåltrasten och det är ett vårtecken för mig. Men mars kan bjuda på kyla och april kan vara riktig lömsk månad så än kan det bli vinter igen.

Nu för tiden, sedan flytten, så har jag bara dryga 10 minuter till jobbet med bil. Slipper köer och motorväg. Såååå skönt. Nu gör det ju inget att gå hem vid fem för jag vet att jag är hemma fort. Förr kunde det ta en 30 - 40 minuter med köerna. Det gör mycket faktiskt att komma hem fort. Jag kommer hinna mer på kvällarna. Börjar jag dessutom lite tidigare så kan jag sluta tidigare.

Det är jobbigt att flytta!

Phuuu,  tre dagar med värken från HELL i leder och muskler. Psykiskt och fysiskt trött. Men nu börjar det släppa och jag börjar komma ned i varv och jag har sovit bättre natten som var.

Det är MASSOR kvar att göra. Eftersom köket inte är helt klart och badrummet är under uppbyggnad samt att vi inte ännu köpt några garderober så är det många flyttkartonger som inte går att packas upp. Tror inte att vi hinner göra det innan resan heller. Vi åker ju på tisdag.