Dag 9 av 14 lediga

Nu är det mindre där kvar av semestern än vad som varit. De nio dagar som har varit känns faktiskt längre än bara nio. Tror att det beror på att jag hunnit varit på Gotland och där fick jag verkligen tid för avkoppling på dagarna.

I morse vaknade jag redan vid halv åtta. Kände mig pigg så jag tog en kopp kaffe och la mig ovanpå sängen och läste. Slumrade till en liten stund. Det blev en stillsam dag. Vädret var blåsigt och inte så jätteskönt. Jag satt och pysslade och lyssnade på min ljudbok.

I eftermiddags åkte vi till stallet. Vädret var skönare och det var sol. My och Ellen red barbacka tillsammans på Tösen. Jag longerade en stund också så Tösen fick träna och få lite puls.

Vi har vara slappat ikväll och inte gjort något alls i stort sett. Hanna var förbi en sväng och hälsade på.

Jag ska sova strax. Har inte varit 100% kry sista veckan. Jag har fått en körtelinflammation under tungan som påverkat mig ganska mycket. Har haft svårt att äta och röra på tungan. Vilket visserligen är mycket bättre nu men istället har övergått till att underläppen har blivit irriterad på insidan. Jag är svullen och det är obehagligt och gör jätteont. Hoppas det blir bättre snart, annars får jag gå till läkaren.

Dag 8 av 14 lediga

Började lördagsmorgon med frukost melodikrysset. Samtidigt som det städade jag i huset som jag bott i under veckan. Vi skulle "checka ut" kl 12. Gubben ska bo på ett annat ställe kommande vecka och därefter ska han tillbaka till huset.

Vi hade ett par timmar efter att vi lämnat huset tills jag skulle vara på flygplatsen. Åkte ned till hamnen och parkerade. Sen promenerade vi till stora glasscafét och käkade jättegod hemlagad glass. Vi gick vidare till den lilla stranden utanför Kallis och satt där och njöt i solen.

Halv tre gick mitt flyg hem. Flög med SAS så det var Arlanda jag flög till. Lämnade ett soligt och 26 grader varmt Visby för att mötas utav ett regnigt och 18 gradigt Stockholm. Nina hämtade mig på flygplatsen.

Vädret blev bättre hemma under kvällen så My, Ellinore och jag promenerade till centrum för att handla på ICA. Jag var dödssugen på godis!

Ikväll har vi bara slappat och kollat på film. Jag har precis bäddat ned mig och ska sova. Hoppas på fint väder i morgon.

Dag 7 av 14 lediga

Halva semestern har redan försvunnit. Fast jag tycker faktiskt att jag har tagit vara på dagarna. Första veckan har faktiskt känts lång.

Idag började dagen ganska soligt men under förmiddagen blev det en del moln och sen ganska mulet. Jag pysslade och läste. När solen väl visade sig så var jag ute och lapade så pass mycket sol jag bara kunde.

Vi hade planerat att hänga på Tofta Beach Club idag men pga det flörtiga vädret så fick det bli tomten vid huset .

Eftermiddagen bjöd på strålande sol och vi cyklade in till stadskärnan. Åt middag på Monroe's och sen blev det Håkan's Bar....som vanligt 😀

Vi cyklade tillbaka hem i hygglig tid. Vi måste upp i morgon. Gubben ska byta boende och jag ska flyga hem.

Dag 6 av 14 lediga

Vaknade till ett regnigt Visby. Unnade mig att sova vidare och klev upp strax innan tio som först. Vädret var fortfarande mulet och tidvis med regnskurar. Det var varmt och kvalmigt ute.

Eftersom vädret var som det var så blev det perfekt för att ligga och läsa under fleecefilten. Slumra till lite då och då. Bara relaxa och koppla av.

Blev lite pärlande under eftermiddagen också. Har börjat på ett nytt pärlarmband.

När gubben kom från jobbet vid halv sex var det strålande sol. Vi cyklade ned till hamnen i Visby och käkade middag. Därefter tog vi en drink hos Håkan och satt i solnedgången och bara relaxa.

Det var mycket folk ute i Visby i kväll. Vi promenerade genom stadskärnan med cyklarna och stannade vid en butik och köpte en gosekanin till Ellen.

Vi var hemma igen till niotiden. Jag har pysslat lite och nu kollar jag med ett öga på fyrans film.

Imorgon ska det bli bra väder och då tänkte jag hänga på Tofta Beach Club. Sen blir det Visby stad som gäller för fredags kvällen.

Pyssel på Gotland

Dag 5 av 14 lediga

Sol, sol, sol 🌞🌞🌞🌞
I dag har jag kopplat av i solen hela dagen. Super skönt! Har varit på Tofta Beach Club.  Det var galet mycket folk på stranden men hittade en schysst plats på stranden längst ned vid vattnet. Det blev faktiskt dopp i havet även om det inte var speciellt varmt i vattnet.  Men solen och luften var varm så jag frös inte.

Tror att jag nog fick lite för mycket sol idag. Nu lutar det åt att det inte blir så bra väder i morgon på dagen så då passar det att vila från solen. Blir det inte regn så kommer jag att vara inne i stadskärnan.  Ska även gå ned till stenstranden nedanför muren och leta efter fina stenar som jag ska ha till smycken.

Ikväll ska vi titta på tv och äta tapas.

Dag 4 av 14 lediga

Sov väldigt gott inatt. Sängen var bekväm och det var svalt och skönt.

Började dagen med frukost ute i solen. Satt sen och planerade lite för dagen.

Cyklade iväg under förmiddagen och trampade på mot geocaching rundan som jag sett ut. Jag var inte direkt ensam ute och letade. Dock var det inte direkt samma sak som vi letade efter. Jag var den enda med GPS dem jag möte var helt inne i sina mobiler och pokemon letande.

Åt lunch inne i Visby och promenerade runt innanför ringmuren. Köpte en T-shirt och tights till Ellinore och ett par tunna typ haremsbyxor (utan hängande "påse" mellan benen) till mig.

Cyklade tillbaka "hemåt" vid tre tiden. Gubben hade kommit hem från jobbet och satt ute och läste när jag kom hem. Satt ute ett tag innan vi cyklade tillbaka tillsammans till Visby centrum.

Vi tog ett par öl inne vid hamnen och hälsade på Håkan på "Håkans Bar".

Just nu relaxar vi framför tv'n. Det blir nog inte så sent ikväll. Jag är rätt trött efter allt cyklande idag.

Imorgon tänkte jag hänga på Tofta Beach Club. Gubben kör mig dit och hämtar mig när han slutar. Det blir en ren chillar dag med vila, bad, sol mm.

Dag 3 av 14 lediga

Idag är det måndag och idag börjar semestern på riktigt 🌞 Ännu en strålande solig och varm dag. Försöker njuta till 1000 ☺

Gick upp vid 8:30, vaknade första gången redan vid sextiden men somnade om. Hela förmiddagen tillbringade jag ute på vår uteplats. Solade, läste, slumrade. Har lyckats få lite solbränna.

Vid middagstid flög jag från Bromma till Visby. Maken hämtade mig på flygplatsen. Vi handlade lite på ICA innan vi åkte till det lilla hus han bor i i Visby.

Det har varit en stillsam kväll. Vi satte ute i trädgården i solen och läste, drack en öl. Sen blev det slöa vid tv'n. Jag har tagit med lite pyssel så jag pärlade.

Ska sova strax. Gubben sover redan, han ska ju upp och jobba tidigt. Jag kommer troligtvis gå upp samtidigt så vi kan äta frukost tillsammans innan han åker.

I morgon planerar jag att långpromenera. Planen är att följa Hälsansstig runt i Visby. Kanske jag stannar till efter stranden och badar.

Dag 2 av 14 lediga

Söndag. Helgens sista dag. I morgon börjar semestern på riktigt.

Vaknade i skaplig tid i morse. Började - som vanligt på helgerna - med att ta en kopp kaffe. Satt ute på baksidan med Ellinore medans My lagade frukost. Även idag blev det amerikanska pannkakor. Väldigt lyxigt 😀

Efter frukosten satt jag ute och läste. La mig i solstolen och lyssnade på min ljudbok i drygt en timme.

Vid lunchtid åkte vi till mina föräldrar i Sumpan. Jag hade lovat pappa att hjälpa honom med hans räkningar. Det är ju klurigt för gamlingarna med internetbanken osv.
Passade på att kratta kottar i trädgården också hos mamma och pappa. Det är ett evighetsjobb. Tallar är inget roligt träd om man är trädgårdsägare.

Mamma fixade mat till oss. Sen lunch / tidig middag. Grillad fläskkarré, pommes och champinjonsås. Gott! My och jag hade med efterätt.

Vi var hemma igen till sju i kväll. Jag pysslade / pärlade en stund. Sen blev det filmkväll i sängen. My hade fixat ost och italienska charkuterier. Ett glas rött till det 😀

Strax dags att sova. I morgon börjar semester på riktigt ☺

www.trulleruttas.se

Vill göra "reklam" för min hemsida www.trulleruttas.se, snarlik webbadress som denna blogg men med ett litet tillägg i namnet. Ett s 😀

Några bilder från lördagen

Dag 1 av 14 lediga

Idag är det första dagen på min semester, eller egentligen är det ju från måndag som man räknar att det är semester men det är i alla fall dag ett av fjorton lediga!

Vaknade redan halv nio i morse. Kände mig utvilad så jag gick upp och tog en kopp kaffe. Eftersom vi äter frukost klockan tio på lördagar till Melodikrysset så hade jag en stund på mig. Jag satte i gång att börja tvätta kläder och röja upp.

My lagade amerikanska pannkakor till frukosten. Dom blev supergoda! Vi var riktigt onyttiga och åt dem med sirap och nutella.

Efter Melodikryss och frukost klippte jag gräset och fixade med blommorna. My och Ellen tog en tupplur inne och då passade jag på att lägga mig i solstolen och lyssna på min ljudbok.

Vid klockan tre åkte vi ut till landet - en bilresa på 30 minuter. Det var nästan 30 grader varmt ute och vi ville bada. Poolen på landet kändes väldigt lockande. Mina systerdöttrar, Hanna och Nina kom dit också. Det var underbart att bada i 25 grader varmt vatten! Vi som inte ens har kopplat igång värmesystemet ännu. Jag hade inte förväntat mig att det skulle vara så pass varmt i vattnet.

Vi åkte hemåt igen vid halv sjutiden. Medans My lagade middag - marinerad fläskfilé med potatisgratäng - så färgade jag håret och vattnade ute växterna.

Under kvällen har jag betalt räkningarna så nu är det eländet klart. Skönt.

Siter nu och skriver här, lyssnar på musik och dricker en Corona. Klockan går mot midnatt så det är dags att börja tänka på läggdags. I morgon ska jag träffa mina föräldrar. Sen jar jag en del att fixa innan jag drar till Visby.

Countdown

Nu är det EN arbetsdag kvar! Tjohoooo! Längtar efter semestern 😀 Har verkligen svårt ikväll för att hitta ro att sova. Vill bara att morgondagen ska vara över så jag kan slappna av och släppa taget. Ska bli sååååå skönt!

I dag efter jobbet åkte jag, My och Ellen till stan. Vi hade bestämt oss för att äta middag på Thai Boat på söder. My hade inte varit där tidigare och gillade stället direkt. Vi åt god mat och efteråt satte vi oss i solstolarna på deras "strand" och bara njöt i solen. Ellen lekte i sanden med sin hink och spade som vi tagit med.

Vi tog en långpromenad utmed kajen och runt på söder. Köpte glass och myste i solen. Vi har verkligen varit lyckligt lottade med det fantastiska vädret senaste tiden. En lyckad sommar hittills ☺

När vi kom hem ikväll så satte jag mig och pärlade. Har börjat på ett nytt armband. En modell som jag inte gjort tidigare. Aningen pillrigt då det är mycket pärlor och bindningar som är små. Bäst är att jobba med två tänger.

Nu har jag lagt mig och ska strax sova. Ska bara kolla FB och mailen.

En mors övertydlighet

Det är bra att vara tydlig med instruktioner och hjälpmedel 👍

Pyssel i dag med

Efter jobbet idag så åkte jag hem och hämtade My och Ellinore. Vi for raka vägen till stallet. Vi hade en bokad tid med hovslagaren.

Jag har tillbringat ännu en kväll vid köksbordet och pysslat. Resultatet blev två armband.

Nu återstår tre arbetsdagar innan jag ska gå på semester. Längtar! Jag har köpt en enkel flygbiljett till Visby. Reser på måndag eftermiddag. Vet inte hur länge jag stannar där så det var lika bra att bara boka enkelresa. Hem kommer man ju alltid på något sätt.

Dags att sova nu. Klockan har passerat midnatt.

Härligt!

Det ser bra ut 👍 Fyra dagar kvar till semestern 😀

Nya armband

Resultatet efter en kreativ kväll.

Summerar helgen

Så var helgen över. Konstaterar att det har varit mycket vila för mig. Lördagen låg jag till sängs hela dagen. Var uppe mellan klockan 10 och 11:30 sen var det bara att lägga sig igen. Jag hade jordens migränanfall. Sov hela dagen till säkert klockan sju på kvällen.

Med tanke på att jag sov hela lördagen så var jag vaken långt in på småtimmarna. Somnade inte förrän vid fyra på söndagsmorgonen. Satt hela natten och pysslade med min hemsida. Nu är den äntligen klar. Jag är nöjd. Den kanske inte är super proffsig men den duger. I alla fall tillsvidare. Här är länken http ://www.trulleruttas.se

I morse vaknade jag vid tio och mådde bra. Kände mig pigg och alert. Hade en sådan inspirationsglöd så jag satte mig och jobbade med en ny variant av armband. Jäkligt pyssligt och masa trådar och pärlor i diverse storlekar. Jag är en uthållig person som inte ger sig i första taget. Satt säkert i tre timmar och tillslut kände jag att tålamodet tröt. Jag insåg att jag fick fortsätta vid ett senare tillfälle.

Eftermiddagen blev lugn. Läste och vilade. När gubben kom hem från landet gick vi ner till puben för att äta en bit mat. Det var evigheter sedan vi två var ute och åt själva.

Nu är det läggdags. Sista arbetsveckan väntar .

Migrän

Har en envis migrän. Började redan i går innan jag la mig. Inga piller hjälper längre på mig 😢. Antagligen för min kropp har varit så van vid starka läkemedel då jag fick utskrivet när jag led utav diskbråck.

Halva dan har gått åt till ryggläge, blääää. Var tvungen att lägga mig och sova vid 12 idag för att jag skulle spytt om jag inte gjort det. Sov till kl två. Tog kaffe och la mig ute på uteplatsen. Ligger fortfarande här. Något bättre men långt ifrån ok. Så tråkigt.

Egentligen skulle vi behövt städa här hemma idag men det kommer jag inte orka. Vågar inte mig på någon kraftansträngning som kan förvärra migränen.

Oj vad det luktar brandrök känner jag nu. Har inte hört några sirener ännu så det är troligtvis inget allvarligt. Kan ju vara så att jag är extra känslig i luktsinnet pga migränen.

Äntligen helg

Jag är så tacksam för att det äntligen är helg. Den här veckan har varit slitsam på många sätt.  Jag behöver verkligen ladda upp mina energidepåer! Just nu ligger jag på soffan, framför tv'n. Inte för att jag helhjärtat tittar på något speciellt.  Från början hade jag tänkt tillbringa kvällen på sängen under mjukisfilten med att läsa och slumra. Men My hade fixat jordgubbar och hallon med smält choklad.  Mumsigt!

Inget planerat i helgen.  Har inte kollat väderleken ännu men antar att jag hittar på vad jag ska göra utefter vad vädergudarna erbjuder.  Lite pyssel ska jag i alla fall försöka ta mig för oavsett.

Funderar starkt på att lägga mig strax. Kvällen blir inte roligare än så här och jag är supertrött.

Rosa naglar

Sosso har fixat mina naglar idag. Det blev rosa den här gången med lite leopardmönstrade inslag 💅

Håll tummarna!

Nu är smyckesträdet levererat och jag hoppas det blir intresse för mina smycken. Håll tummarna för mig 😀

Lite mycket nu

Har lite för mycket omkring mig just nu. Svårt att få tiden att räcka till till det jag vill. Jag måste ju vila också för att orka. Jag är väldigt trött och sliten, kanske lite mer än vanligt. Men jag har koll, vet vad som behövs göras. PRIORITERING! Jobba är nummer ett för att kunna överleva ekonomiskt. Sen behöver jag egen tid till att göra sådant som fyller mig med energi som tex att pyssla/pärla, vila, läsa. Därefter kommer familjen, hemmet, djuren, sociala umgängen mm.

Det märks att det är semestertider. Trafien är nästan obefintlig. Tyst och stilla på kontoret. Dock är flödet av arbetsuppgifter densamma och såklart blir det aningen mer att göra nu när kollegorna är lediga. Men inget som vi inte klarar av.

7 arbetsdagar kvar innan semestern. Har börjat kolla på flybiljett ToR Visby. Avvaktar nog några dagar till. Har inte bestämt mig ännu hur länge jag vill stanna i Visby. Men det blir inte längre än en vecka i alla fall. Jag tänkte vara med My och Ellen åtminstone en av mina två veckor. Eftersom My har skola hela sommaren så kommer hon vara hemma.

Ännu ett armband

Wraparmband

Kvällspyssel

Kvällens pyssel

Svensk sommar

Söndags pyssel

Ett armband klart och ett annat på gång! Pyssel på hög nivå. Kaffe, Cola Zero och ljudbok. Avkoppling och terapi för mig 😀

Torsdag

Så närmar vi oss arbetsveckans slut och snart kan även denna vecka bockas av. Därefter återstår 2 veckor innan jag loggar ut mig för två veckor väl behövd ledighet.

Den här veckan har varit fylld med lite för mycket aktiviteter än vad jag egentligen orkat med. Tur nog så har jag inget planerat kommande helg.

I tisdags var vi ute med jobbet på kvällen. Middag på Thai Boat och spökvandring i Gamla Stan.  Jättetrevlig kväll med god mat, dryck, toppen väder och väldigt intressant vandring i Gamla Stan.

I onsdagskväll hade jag träffade med "Gunn's flickor". Givande kväll. Ost och kex, iskall frappe, boost och pepptalk. Behövde verkligen timmarna med tjejerna.

Jag var faktiskt på en privat visning av en lägenhet i Solna i går eftermiddag. En 3:a på 74 kvm. Rätt så fin lägenhet med renoverat kök, snygga tapeter och golv. Öppenspis i vardagsrummet.  Balkong i söderläge. Högst upp i huset. Utgångspris 2,995,000:00. Jag vart super sugen! Ringde min personliga bankman och bad henne fixa ett akut lånelöfte på 3,5. Tio minuter senare hade jag lånelöfte undertecknat och mailar till min mobil.
Nu blev det inget köp. Det fanns för många minus på min för- & nackdel lista.  Nåja, vi har ingen brådska att köpa mindre lägenhet just nu men planen är att köpa en liten lägenhet i Solna med tiden.

Efter jobbet idag var jag till frissan.  Äntligen är jag kortklippt! Inte en dag förtidigt! Har varit som en vildvuxen tistelbuske. Nu känns det väldigt bra.

Pysslade en stund i kväll. Ett färdigt kedjearmband och ett halvklart wraparmband.

Nu är det läggdags.

Strass, kedja, silke

Kvällspyssel

Det blev två armband klara på kvällens pysselstund. Ett wraparmband i härligt sommargrönt och sen testade jag något nytt och annorlunda. Resultatet blev ett armband gjort med kedja, mocka och strass. Blev riktigt nöjd faktiskt!

Slappar lördag

Det blev verkligen inte mycket utfört för mig idag.  Har varit alldeles för slapp och slö.  Efter frukosten och melodikrysset vilade jag en stund med Ellen som inte är så kry efter hennes mässlingsvaccin. Vi somnade båda två en stund.

My och jag hjälptes åt att röja upp det värsta här hemma. Nu ser det någolunda bra ut, det duger. Slumrade till en stund till efter städningen och sov säkert någon timme. Så skönt och kura ihop sig under mysfilten extra mysigt då vädret ute var blåsigt och regnigt.

Har legat och läst hela kvällen och insåg precis att klockan passerat 22. Dagen har verkligen försvunnit fort. I morgon måste jag verkligen aktivera mig mer.

Fortsätter kvällen nu, som tidigare,  med att läsa under filten på sängen.

Godmorgon lördag

Har varit vaken sedan strax innan klockan nio. Legat i sängen och fikat sedan dess. Funderar på vad jag ska göra idag. Börjar nog dagen i alla fall med frukost och mellodikrysset nu klockan tio. Vi skulle behöva en rejäl upprensning här hemma också. Det är för jädrans rörigt och stökigt. Men jag har verkligen ingen lust att städa själv.  Hoppas att My kan hjälpa mig. Eventuellt så kanske jag sätter mig med att fixa min nya hemsida en stund också.  Vi får se hur dagen artar sig ☺